czwartek, 20 sierpnia 2015

Fryzjerstwo w Polsce

Na jednym ze szkoleń prowadzący utwierdził mnie w przekonaniu, że prawdziwe fryzjerstwo w Polsce umarło.

W Polsce nie ma fryzjerstwa.

Mamy zaledwie kilka miejsc na terenie całej Polski, gdzie fryzjerstwo jest pasją i z pasją pracujący tam ludzie wykonują swój zawód.

Musimy zdawać sobie sprawę, że bycie fryzjerem to coś więcej niż tylko strzyżenie, modelowanie, koloryzacja czy stylizacja.

Fryzjer to Artysta przez duże "A".


Jest cała masa salonów i saloników, które powstały z braku lepszych perspektyw na siebie i możliwość zarobku. Jeśli tak będziemy pojmować funkcję fryzjera, lepiej od razu sobie odpuścić. Chyba, że Waszym marzeniem jest posiadanie kolejnego salonu z solarium na osiedlu...

Nie twierdzimy, że są to złe salony. Jednak podejście do Klienta teraz i kiedyś zmieniło się diametralnie.

Dziś fryzjer zapomniał swoją misję. A misją doskonałego fryzjera jest dbanie o wizerunek naszych Klientów. To w naszych rękach leży postrzeganie jego osoby na pierwszy rzut oka. To, czy wykonamy naszą pracę indywidualnie co do każdego Klienta czy odfajkujemy wszystkim boby w jednym kolorze, bo modny akurat, sprawi czy Klient będzie chciał do nas wrócić.

Fryzjerstwo nie jest lekką pracą. Nie jest pracą dla każdego. I nie chodzi tu o to, by zniechęcać do zawodu przez wiele czynników takich jak uszczerbek na zdrowiu (to głównie praca na akord). Chodzi o to, by pokazać, że fryzjer to kreator, projektant, stylista.

Nikt nie chce bylejakości. Wiadomo - jakość kosztuje, jednak nie boli to tak bardzo, jak fakt zapłacenia nawet mniejszej kwoty za usługę, z której nie jesteśmy zadowoleni. Bo za chwilę będziemy musieli dopłacić, by być zadowolonym.


Idealny fryzjer to fryzjer, który ma czas dla swojego Klienta. Taki, który go zna i wie, czego potrzebuje. Nic tak nie poprawia humoru jak dobry wygląd. Zły wygląd może wprowadzić w depresję. Dlatego też zawsze musimy stanąć na wysokości zadania i dopasować każdorazowo wizję do każdego jednego Klienta.

Idealny fryzjer to taki, który nieustannie się uczy. Permanentna nauka sprawia, że nie popada on w monotonię. Jest na bieżąco z trendami w pielęgnacji jak i stylizacji.

Idealny fryzjer ma pomysł. Słucha Klientów, ale zawsze wychodzi z propozycją. To wizjoner. Zna swoje możliwości, umiejętności, swoją wartość. Nie jest zahukany. Nie pyta z nadzieją w głosie: "To co zawsze?"

Zatem gdzie ci fryzjerzy w Polsce?

Polski fryzjer często zapomina o swojej roli. Być może ma zaniżoną samoocenę, która nie ułatwia mu pracy. Zawsze czuje się nie pewnie, czy praca jaką wykonał jest wykonana dobrze. A może źle? I co na to Klient?

Nie możemy się bać! Nasza niepewność wcale nie jest tożsama ze skromnością. Niepewność sprawia, że tracimy zaufanie w oczach Klienta. Wydajemy się nieprofesjonalni. A niepewność oraz brak zaufania nie tylko nie przyciąga Klientów, ale też zaniża ceny za wykonane usługi. I nie ma się co dziwić. W takich warunkach nawet dobrze wykonana praca nie będzie doceniona.


Więc jak pracować, by godnie reprezentować zawód fryzjera?

Przede wszystkim musimy zmienić podejście do swojej pracy jak i siebie samego jako człowieka i jako fryzjera. To podstawa. Bez tego ani rusz. Abyśmy mogli kreować innych, musimy dobrze wykreować samych siebie. Tak jak będziemy postrzegać siebie i swoją pracę, tak samo będą widzieli ją inni. Brak wiary w siebie dyskwalifikuje nas na starcie. Jest to ciężka praca nad samym sobą, ale warta podjęcia, abyśmy nie udawali fryzjera, a nim po prostu byli.

1 komentarz:

:)